Prezentare
     Distinctii / Awards
     Departamente
     Cercetare
     Parteneri
     Alumni
     Sustenabilitate
     Oferta educationala
     Studenti
     Admitere
     Examen finalizare studii
     International
     Alegeri academice


Gabriela Bodea,, Clash-ul crizelor sau viclenia lumii asimetrice (Ediția a doua), Presa Universitară Clujeană, 2023
vezi si alte aparitii editoriale

Facebook LinkedIn Twitter
Contact
Str. Teodor Mihali, Nr. 58-60 400591,
Cluj Napoca, Romania
Tel: +40 264-41.86.55
Fax: +40 264-41.25.70

   
Universitatea Babes-Bolyai | Noutati UBB
FSEGA Online | FSEGA SIS | FSEGA Alumni | Sustenabilitate
Executive Education | FSEGA Student Job Market
Contact | Harta Site | Viziteaza FSEGA
  CV   printeaza CV      Blackboard 
Conf.univ.dr. Ovidiu BORDEAN
Strada Teodor Mihali, Nr. 58-60
Campus FSEGA
400591, Cluj-Napoca, Romania
Tel: +40 264 418 652/3/4/5
Fax: +40 264 412 570
Int: 5845
Birou: 249
E-mail: ovidiu.bordean

Activitate profesionala Activitate didactica Activitate de cercetare
Cursuri semestrul 1, An universitar 2024-2025
Courses - 1st semester, Academic year 2024-2025

1. International strategies (mandatory course in the International Business Management master program).

Aim of the course:
This course will examine how firms select new international markets for entry, develop strategies for successfully entering these markets, and manage these markets for growth and subsequent regional expansion. 
We will explore the key activities undertaken by companies to evaluate new market opportunities, develop market entry strategies, and effectively manage products in international markets.
Lectures, readings, videos and case studies will be used to introduce topics.

Topics for the dissertation thesis in International strategies (a tentative list):
 The differences between domestic and international strategy;
 Dynamics of globalization and regionalization; product and international diversification, and the firm's administrative heritage;
 Firm internationalisation and corporate performance;
 Role of institutions in international strategy;
 Strategy for firms in emerging markets;
 The importance of core values for the development of the organizational culture within MNCs;
 Gaining and sustaining competitive advantage in a global economy;
 Strategic, operational and organizational choices faced by MNCs competing in global markets.

2. Conflict management and social dialogue (mandatory course in the Entrepreneurship and Business Management master program and elective course in the International Business Management program).

Aims of the course:
Describe the nature of workplace conflict and ways to manage it.
Explain the importance of listening when dealing with conflict situations, and appreciate different listening techniques.
Define negotiation and discuss the process of negotiation
Define mediation and discuss the process of mediation
Explain the importance of working in groups as a means of learning how to deal with group conflicts
Explain ways of understanding and dealing with different types of crisis.

Topics for the dissertation thesis in Conflict management and social dialogue (a tentative list):
 The link between professional conditions, job expectations and stress at work.
 The link between bureaucratic conditions, job expectation and stress at work.
 Measuring the financial cost of organizational conflict
 Gender differences and the style of handling conflict
 styles of handling conflict in two contextual sets: work & home
 Conflict management styles and team effectiveness
 Benchmark of conflict management measures
 Third party intervention: Mediation vs. Arbitration
 Research methods used in conflict management
 Cross-cultural differences in conflict management
 Escalating interpersonal conflict: sources, measurement, analysis
 Escalating intragroup conflict: sources, measurement, analysis
 Escalating intergroup conflict: sources, measurement, analysis
 Gender differences in negotiation
 Negotiation around the world: cross cultural differences in negotiation
 Putting the negotiation strategies to work

3. Managementul conflictelor și dialogul social (curs obligatoriu la masteratul Managementul Dezvoltării Afacerilor)

Obiectivele cursului:
Descrierea conflictelor și a modurilor de gestionare a acestora.
Explicarea importanței, comunicării și ascultării în situații conflictuale.
Descrierea procesului de negociere și utilizarea negocierii pentru soluționarea conflictelor.
Definirea medierii și înțelegerea procesului de mediere.
Înțelegerea importanței lucrului în echipă și învățarea modalității de soluționare a conflictelor în interiorul echipelor.
Explicarea și înțelegerea diverselor modalități de gestionare a crizelor.

Teme (orientative) pentru lucrarea de disertație

 Legătura dintre condițiile de muncă și nivelul de stres perceput de angajați.
 Măsurarea costurilor conflictelor organizaționale
 Diferențe de gen și stilurile de abordare a conflictelor
 Abordarea conflictelor în contexte diferite: în familie vs. în firmă
 Metode de cercetare folosite în domeniul managementului conflictelor
 Diferențe culturale și managementul conflictelor
 Diferențe de gen în procesul de negociere
 Negocierea pe plan global: diferențe culturale și procesul de negociere
 Utilizarea strategiilor de negociere pentru soluționarea conflictelor
 Utilizarea medierii și arbitrajului pentru soluționarea conflictelor

Cursuri semestrul 2, An universitar 2024-2025
Courses - 2nd semester, Academic year 2024-2025

1. Strategii de afaceri (curs obligatoriu la programele de masterat Managementul Dezvoltării Afacerilor, Managementul Resurselor Umane, Strategii și Politici de Marketing, Afaceri Internaționale, Gestiunea și Evaluarea Proiectelor)

Obiectivele cursului
Strategiile de afaceri sunt esențiale pentru a asigura succesul companiilor. Cursul Strategii de afaceri este menit să ofere o perspectivă generală asupra modului în care au loc formularea și implementarea strategiilor de afaceri la nivelul companiilor. Studenții vor avea șansa să deprindă competențele practice necesare pentru realizarea unui plan strategic în vederea achiziționării unei companii.

Teme (orientative) pentru lucrarea de disertație:
 Impactul misiunii și viziunii firmelor asupra performanței firmelor
 Dezvoltarea strategiilor de afaceri pentru firme din domenii inovative (blockchain, energii regenerabile, etc.)
 Strategiile generice și performanța firmelor: unde tragem linia?
 Rolul și impactul Industriei 4.0 asupra strategiei și performanței firmelor
 Strategia digitală - sursă a avantajului concurențial
 Modele de afaceri ale platformelor digitale
 Provocări și oportunități în cadrul strategiilor de achiziții și fuziuni

2. Business Strategies (compulsory course for the Master's programme Entrepreneurship and Business Management)

Aims of the course
Business strategies are essential to ensure the success of companies. The Business Strategies course is designed to provide an overview of how the formulation and implementation of business strategies takes place in companies. Students will have the opportunity to learn the practical skills needed to develop a strategic plan for the acquisition of a company.

(Indicative) dissertation topics:
 The impact of firm mission and vision on firm performance.
 Developing business strategies for firms in innovative fields (blockchain, renewable energy, etc.)
 Generic strategies and firm performance: where do we draw the line?
 The role and impact of Industry 4.0 on firm strategy and performance
 Digital strategy - source of competitive advantage
 Business models of digital platforms
 Challenges and opportunities in acquisition and merger strategies

3. Managementul achizițiilor (curs obligatoriu pentru specializarea Management)

Obiectivele cursului
O1: Dezvoltarea abilităților pentru a putea face față provocărilor din cadrul departamentelor de achiziții
02: Dezvoltarea deprinderilor necesare pentru a putea gestiona relațiile cu furnizorii
O3: Crearea competențe lor necesare în vederea negocierii contractelor comerciale
O4: Dobândirea cunoștințelor necesare specialiștilor implicați în achizițiile internaționale
O5: Dezvoltarea abilităților necesare pentru a gestiona un proces de achiziții publice

Teme (orientative) pentru lucrarea de disertație
 Strategia de aprovizionare a unei firme
 Negocierea în procesul de aprovizionare al unei firme
 Managementul relaţiei cu furnizorii
 Integrarea furnizorilor pentru întărirea lanţului valorii unei firme
 Managementul stocurilor de materii prime şi de produse finite la nivelul unei firme
 Planul de aprovizionare al unei firme
 Centralizarea sau descentralizarea procesului de aprovizionare
 Metode tradiţionale vs. metode moderne de aprovizionare. Rolul aprovizionării electronice în creşterea eficienţei firmelor
 Utilizarea surselor internaţionale de aprovizionare a firmelor

4. Purchasing management (mandatory course for the Management specialisation)

Aims of the course:
Purchasing is vital for the efficiency of today's companies. The course provides insights into the procurement process of the companies. Students will learn how to organise, coordinate and control a purchasing team and also how to develop the best strategy to serve the purchasing function of the company. At the same time, students will learn by doing the process of negotiation in a real-life role play exercise.

Topics for the dissertation thesis in Purchasing management and social dialogue (a tentative list):
 The purchasing strategy of a company
 The negotiation process of a company
 Supply chain management as a determinant for the performance of a company
 The integration of suppliers in the value chain
 The inventory management of a company
 The purchasing plan of a company
 Centralised vs. descentralised procurement
 Traditional vs. state-of-the-art techniques used in procurement processes (EDI, ERP, etc.)
 The e-procurement role in achieving the highest efficiency of the company
 The international sources for purchasing: challenges and opportunities


       Copyright © 21-11-2024 FSEGA. Protectia datelor cu caracter personal FSEGA. Protectia datelor cu caracter personal UBB.
       Web Developer  Dr. Daniel Mican   Graphic Design  Mihai-Vlad Guta